Vervoer   binnen   Amsterdam
 
English version gewijzigd  10-01-2008
Keitje's Home
Nederland
Amsterdam
    ontwikkeling
    stadspaleis
    architektuur
    stadsmeubilair
    straatbeeld
    hondenpoep
 » vervoer
    toerisme
    inspraak
Jordaan
Links
Fotoserie
Sitemap
 
beginselen       te voet       op wielen       't water       mindervaliden       openbaar       taxi       auto

 

beginselen

Wees er altijd van bewust dat Amsterdammers veel te tolerant zijn om de verkeersregels te gehoorzamen. En dat is nog zeer zwak uitgedrukt! Verkeersongelukken komen veelvuldig voor en vaak zijn toeristen het slachtoffer. Kijk vooral uit voor trams, taxi's, fietsers en tegenwoordig ook de snelle scooters. In de eerste vier maanden van het millennium zijn vijf personen in Amsterdam door trams dodelijk geraakt. Drie van hen waren toeristen. Het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf kan zeggen dat ze beter hadden moeten uitkijken, maar dat vermindert niet de vele door trams geraakte voetgangers op de drukke Nieuwezijds Voorburgwal. De hoge snelheid van de trams aldaar helpt ook niet echt, noch de onopvallende en veranderlijke kleuren van de voorkant van de trams. Ditzelfde geldt ook voor de taxi's die snel en geruisloos van de trambanen gebruik mogen maken.
Let op met oversteken voor een bij een halte stilstaande tram: taxi's halen deze aan de linkerkant in en komen dan onverwachts vanachter de tram opduiken.

glimlachende tram

 

te voet

De interessante gedeelten van Amsterdam zijn gecentreerd in de binnenstad en zijn wat afstand betreft gemakkelijk te voet te bereiken en te bekijken. Of dat ook zo in de praktijk is valt echter veel te vaak te betwijfelen.

In het kader van Schoon, Mooi en Ruimtelijk worden zo weinig mogelijk verkeersaanduidingen gebruikt. Waar je in andere steden ontspannen langs de rivieroevers kunt wandelen, is dat niet automatisch het geval in Amsterdam. De route bijvoorbeeld van de Stopera (stadhuis en opera ineen) over de Blauwe Brug langs de Amstel naar de Munt is voor de voetganger stevig af te raden doordat er enkel een fietspad langs het water ligt en een gevaarlijk smal trottoir aan de andere straatzijde. Ook schrikt de stad er niet voor terug om de auto en de fiets- en loopruimten onmerkbaar van elkaar te scheiden zodat het geheel er leuker uitziet.
De argeloze voetganger went er op den duur wel aan.

Een aantal straten in de binnenstad zijn via borden aangegeven als voetgangersgebied, zoals de Kalverstraat en de Leidsestraat. Echter, het fietsen door de Leidsestraat wordt gedoogd. Dit vanwege de heftige agressie door de aan te houden fietsers jegens de stadswachten/agenten. De straat heeft recent een facelift ondergaan, maar veel is er niet veranderd. De tram- annex taxibaan alsmede het goederenvervoer is gebleven, zo ook de ietwat misleidende aanduiding "voetgangersgebied". Wethouder Guusje ter Horst (Verkeer en Parkeren, Openbare Ruimte Binnenstad) vertelde op at5 tv dat het voor de gemeente een te onverantwoord risico inhield om ook de fietsers legaal in de herprofilering mee te nemen: de straat is te smal voor tram, voetganger ťn fietser. Eerst zei ze dat het fietsen wel getolereerd zou worden, dit naar de Amsterdamse 70-er jaren traditie van algehele tolerantie. Later kwam ze er op terug en zei te gaan bekijken "hoe er daadwerkelijk kan worden gehandhaafd". Eind 2001 is er een Stap af of fiets om projekt van de politie geweest: twee weken lang werden de fietsenden in de Leidsestraat gewaarschuwd. Daarna werden er bonnen uitgeschreven, overdag, ruim een week lang. Een voortdurende aanhouding met eventueel verbalisering is niet aan de orde. Vervolg-akties zijn van dien aard dat men ze beter als speldeprik-akties kan betitelen.

Zo schuift de stad de verantwoording af richting de meest kwetsbare weggebruiker: de niets vermoedende voetganger.
Toch jammer voor de toerist die niet zo bekend is met de Amsterdamse interpretatie van het begrip tolerantie.

Zie ook mijn  hindernissen  in de openbare ruimte.

fietspad, geen voetpad

 

op wielen

Ondanks de vaak oneven trottoirs kiezen sommigen voor rollerskates. Zelfs de politie deed er een tijdje aan mee, maar is nu overgestapt naar de fiets, getraind door de Amerikaanse politiemannen.

De in veel straten liggende tramrails zijn oorzaak van vele valpartijen, vooral bij nat weer, soms met dodelijke afloop. Wees dus voorzichtig.

Fietsers stoppen voor geen enkel stoplicht, zebrapad of wat dan ook. Ze zien trottoirs en voetpaden als renbanen en komen vanuit de meest onverwachte en verboden richtingen. Meer dan de helft heeft geen licht. Zelfs niet op de al vroeg donkere en sombere winterdagen.

Fietshelmen zijn hier onbekend. Moeders met kinderen voor en achter. Zonder enige bescherming fietsen ze door het drukke verkeer.

De verklaring voor ons verkeersgedrag is mogelijk te vinden in ons eeuwig positief denken.

politie op rollerskates 1   politie op rollerskates 2

 

't water

De stad Amsterdam is gebouwd en, door de eeuwen heen, uitgebreid met als uitgangspunt: het vervoer over water. Dit heeft tot de huidige uitgekiende en zo karakteristieke stadsuitleg geleid. Ze noemt zich dan ook niet voor niets vol trots het Venetië van het Noorden.

Het goederenvervoer door de Amsterdamse wateren neemt nog steeds een belangrijke plaats in. Zo is er onlangs een boeing 747 vliegtuigromp door de grachten gegaan; deze moest van Schiphol naar Lelystad waar ie aan de collectie van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodrome is toegevoegd. Een interessant gezicht, temeer door de telkens van kleur veranderende aangebrachte verlichting die de romp bescheen.

De canal boat is een veilige en populaire manier om de stad te zien. De beste tijd hiervoor is tegen zonsondergang, zodat je de gevels in daglicht ziet en tegen het einde van je toer alle bruggen verlicht zijn. In het zomerseizoen beletten de bladeren van de bomen je helaas van het mooiste uitzicht: de toppen van de grachtenpanden.

De museumboot is een gemakkelijk maar duur vervoermiddel voor museum-hoppen.

De waterfiets is bij mooi weer een leuke en ontspannende ervaring, alhoewel veel woonbootbewoners het liefst de regelmatig luid converserende en schreeuwende waterfietsers de grachten uit zouden willen gooien. Te vaak wordt vergeten dat men te gast is in Amsterdamse wůůnomgevingen.  

De wopstapper, oftewel de opstapper over water, hoort hier ook genoemd te worden, ware het niet dat een 'openbaar grachtenvervoer' in dit 'Venetië van het Noorden' volledig ontbreekt. Wordt dit ooit gerealiseerd zodat men in Amsterdam gemakkelijk en goedkoop met het openbaar vervoer over water van A naar B kan gaan? Of zal dit watervervoer dan duurmakend geexploiteerd gaan worden als weer een trip-to-do door de toeristenindustrie? Helaas, een stevig gemotiveerd stadsbestuur zonder ego-streven is nodig om dit soort verkrachtingen van de Amsterdamse grachten tegen te houden en terug te dringen.

Het chic rondtoeren in een gondel of met paard en rijtuig kan tegenwoordig ook. Dit soort "openbaar vervoer", samen met de vele particuliere "dagje uit, ja gezellig uit de bol gaan" boten en bootjes waarmee de grachten van de binnenstad worden bevaren, draagt bij aan het pretpark-imago
      Disneytrip in Amsterdam.

boeing 747 trip
boeing fotoos

boeing verlicht
boeing fotoos









gondel in gracht

 

keitjes op de Dam
stratenmaker op de Dam
er komt geen eind aan
mindervaliden

Amsterdam is nŪet makkelijk toegankelijk voor rolstoelers, slecht ter been zijnden en slechtzienden. Straten en trottoirs zijn vaak slecht en oneffen. Ontbrekende stenen en rechtop staande tegels zijn niet ongewoon, net als de dwars geplaatste fietsen die de hele loopruimte beslaan. De voornamelijk smalle trottoirs en soms erg steile bruggen maken het er niet makkelijker op. En dan nog de troep en hondepoep.

Door herprofileringen verdwijnen de voor blinden en slechtzienden zo uiterst belangrijke stoepranden als oriŽntatiepunt (denk maar aan naastgelegen fietspad en autorijweg) uit het straatbeeld van zowel het centrum als andere stadsdelen zoals Oost-Watergraafsmeer.

Er zijn altijd wel delen in het centrum opengebroken, vooral tijdens het toeristen seizoen. En net als in vrijwel de rest van Nederland worden bij afzettingen voor wegversperringen en openbrekingen de behoeften voor voetgangers en gehandicapten altijd buiten beschouwing gelaten.

De meeste winkels in de binnenstad zijn niet bereikbaar voor rolstoelers vanwege te hoge drempels, bijvoorbeeld in de recent heringerichte Leidsestraat.

Ook het Damplein is, na een paar dure facelifts, nog steeds ontoegankelijk voor rolstoelers, rollators en kinderwagens: de bolle keitjes en diepe voegen laten de ledematen eenvoudigweg uit elkaar rammelen.

Vanaf mei 2003 rijdt er in Amsterdam een zgn rolstoeltram, gevuld met vantevoren geplande groepsbezoekers. Deze neemt een toeristische route en is duidelijk niet bedoeld voor de mindervalide Amsterdammer of individuele gast in onze stad.


winkelen met de rolstoel
even ? winkelen

 

 

 

 

 

 
rolstoeltram
rolstoeltram

En nu het goede nieuws

Parkeerkaarten: "Sinds 1 april 2002 zijn de invaliden-parkeervergunning en de gratis dagkaart afgeschaft. Wanneer u in het bezit bent van een Europese Gehandicapten Kaart of een Landelijke Parkeerkaart, kunt u gratis parkeren in heel Amsterdam. Let u er wel op dat de kaart zichtbaar geplaatst wordt op het dashboard van uw voertuig"
Voor de officiŽle en precieze informatie zie  naaramsterdam.nl.

de Combino tram: Dit is de naam van de nieuwe tram die langzaam de oude trams vervangt. Hij is uitgevoerd met een lage vloer en heeft een metalen oprijbaan aan boord. Met een paar uitgeklapte kinderwagens (dit wordt getolereerd) echter is de rolstoelruimte al vol.

Voor meer over het
mindervalide-beleid
in Amsterdam, klik
hiernaast
klik hier

 

openbaar vervoer

Amsterdam heeft eind 19e eeuw een goed openbaar vervoersnetwerk opgebouwd, regelmatig uitbreidend om de uitdijende stad te blijven vervoeren. Rond 1875 reden de eerste paardentrams in Amsterdam. De verschillende lijnen waren in het begin herkenbaar aan de kleur van de wagons, maar sinds de wereldtentoonstelling in het Amsterdam van 1883 werden de verschillende lijnen kenbaar gemaakt door gekleurde borden aan voor- en achterkant, de zogenoemde koersborden. Dit systeem is nog steeds in gebruik. In augustus 1900 werden in een korte tijd alle paardentramlijnen opgeheven en vervangen door elektrische tramlijnen. Het tramnet werd telkens uitgebreid om ook de nieuwe woongebieden van goed openbaar vervoer te voorzien, zoals te zien is op oude tramnetkaarten.
Tegenwoordig maken trams, bussen, sneltrams en een enkele metrolijn vrijwel elke plek in de stad tussen plusminus half acht tot twaalf uur (in het weekend korter) bereikbaar met het niet-gratis, doch betaalbaar openbaar vervoer. Met een stiptheid en service van het GVB welke helaas nogal wat te wensen overlaten. In de nachtelijke uren rijden er enkele nachtbussen.

metro
De Oostlijn is de huidige metrolijn welke gaat naar Amsterdam Zuid-Oost en is in 1977 in gebruik genomen. Deze lijn splitst zich vlak voor Zuidoost in tweeen en omarmt dit stadsdeel verder min of meer. De twee einden zijn niet met elkaar verbonden wat het pendelen tussen de beide vertakkingen niet ten goede komt. Deze metro bestaat in de stad uit slechts 6 stations ondergronds, de eersten toevallig op alfabet:
  Centraal -- Nieuwmarkt -- Waterlooplein -- Weesperstr -- Wibautstr -- Amstelstation
Station Nieuwmarkt vertelt haar geschiedenis via interessante kunstwerken. Voor sommige bezoekers van onze stad is het een schok om junkies openlijk crack te zien gebruiken op de platforms.
De nieuwe metrolijn wordt nu aangelegd. Deze zal van noord (Amsterdam noord) naar zuid (World Trade Center) gaan. De aanleg is in volle gang en levert voor een aantal jaren veel open bouwputten op. Er wordt vrijwel geen rekening gehouden met voetgangers en slecht ter been zijnden. Dat de totale kosten al ver overschreden zijn en dat deze nog aantallen miljoenen duurder uit zullen gaan vallen deert de bestuurders niet. Dat ander noodzakelijk onderhoud en voorzieningen ten behoeve van de Amsterdammers onbetaalbaar worden, deert ze ook niet. Alleen het doortrekken van de bestaande metrolijn richting noord en verder het uitstekende openbaar vervoernet optimaliseren geeft weinig prestige en is daarom geen optie voor de "Heeren van Aemsterdam".


tram
De IJtram is de tramlijn richting het oosten naar het recent opgespoten eiland IJburg. De Sneltram (lijn 51) railt eerst ondergronds tot het Amstelstation waarna hij hoog bovengronds zuidwaarts gaat richting Amstelveen. Bij station Zuid verandert de sneltram in een snelle stadstram met een aantal gelijkvloerse kruisingen waar scholieren plegen over te steken, met helaas al enkele tragische gevolgen. Naast de Sneltram rijdt ook tramlijn 5 van Centraal Station richting Amstelveen, maar dan bovengronds via het Leidseplein. De resterende tramlijnen worden vrijwel geheel bereden met pas aangeschafte trams, genaamd Combino's. Deze hebben zowel hun voor als nadelen. Meer hierover vind je hiernaast achter de foto. Ook de bussen zijn recent allemaal vernieuwd.

haltes
De haltes van de soms wel erg snel rijdende zijn hier en daar gevaarlijk nauw, hoewel het het beste transportmiddel is om de stad te doorkruisen. Er zijn zelfs plekken waar geen "halteheuvel" is, dus waar je goed moet uitkijken met in- en uitstappen wil je niet overreden worden door langsrazende fietsers, scooters en auto's. Ook moet je het ingewikkelde zone- en kaartjessysteem voor lief nemen; zwartrijden wordt afgestraft met fikse boetes.



klik voor de
tram-pagina
naar de tram pagina

circle tram
In maart 1997 is tramlijn 20 oftewel de circle tram in het leven geroepen die alleen overdag rijdt en een route neemt die de toerist naar de meest belangrijke bezienswaardigheden en meer brengt en die ook regelmatig door menig Amsterdammer wordt gebruikt als aanvulling op de bestaande tramlijnen.
Er is altijd een conducteur aanwezig die de haltes omroept en de gebruikers zijn voornamelijk toeristen op weg naar hun culturele bestemming. Zwartrijden en agressie zijn, in tegenstelling tot de andere lijnen, hier nagenoeg onbekend. Dat deze tramlijn een tegenvallend aantal passagiers per dag vervoert (ongeveer 10.000 ipv 25.000) zal mogelijk wel zo zijn, maar door de overgrote meerderheid aan toeristen zal de opbrengst door kaartverkoop toch erg hoog zijn in vergelijking met de andere lijnen. Helaas gaat het GVB (Gemeentelijk Vervoers Bedrijf) aan deze voordelen voorbij en tramlijn 20 is per 23 september 2002 opgeheven. Het zijn vooral de (toch niet onbelangrijke) kunst en kultuur minnende bezoekers van onze stad die hiermee worden gestraft.



Het einde van
de circletram
tram 20
Klik voor een
foto overzicht

opstapper
Sinds februari 2001 rijdt de opstapper, een bestelbusje met acht zit- en acht staanplaatsen elke tien minuten van het centraal station via Brouwersgracht en Prinsengracht langs de Amstel naar het stadhuis op het Waterlooplein. Elke dag van half acht tot half zeven behalve op zondag. Het Anne Frankhuis bij de Westertoren, het Prinsengracht-ziekenhuis en de Openbare Bibliotheek liggen op de route. Er zijn geen haltes: steek op straat duidelijk je hand op om hem te laten stoppen en zeg wanneer je eruit wilt. Twee strippen per persoon.
Er heerst altijd een gemoedelijke en vriendelijke sfeer in dit openbaar vervoermiddel. Wel wordt je door elkaar geschud vanwege de vele bruggetjes en hobbels langs de route. Door dagelijkse stedelijke opbrekingen en verhuizingen wordt er regelmatig van de route afgeweken, waardoor sommigen voor niets staan te wachten langs de lange Prinsengracht.
Ooit zullen amsterdamse bestuurders woorden naar daden omzetten en het "Venetie van het Noorden" voorzien van Opstappers over water. Dit zal een hoop vervoers-ellende in de binnenstad uitsparen. De kans hierop is echter net zo klein als de kans op een tijdig en veilig gebruik van de NoordZuidlijn.
Prestige gaat boven degelijk gebruiksgemak.

de opstapper

Houdt er rekening mee
Houdt er rekening mee dat trams, bussen en metro slechts rijden tot middernacht. Er zijn enkele niet echt aantrekkelijke nachtbussen die haltes hebben in de Binnenstad. De haltetijden (vertrektijden) van al het Amsterdams openbaar vervoer zijn te vinden op GVB. Het aantal zakkenrollen en berovingen in het openbaar vervoer (trein en tram) is tamelijk hoog, vooral voor een stad die haar uiterste best doet om haar tolerant en relaxed imago hoog te houden.
Wees voorbereid, juist voor die momenten wanneer je er met je gedachten eenvoudig niet bij kunt zijn!

Meer info
op mijn vervoer links Amsterdam  en  Nederland.

 

taxi

Taxi's mogen van de trambaan gebruik maken en doen dat dan ook in volle vaart! Je houdt geen taxi staande door je hand op te steken, maar probeert er een te bellen of gaat naar een van de taxi-standplaatsen. Daar staan de chauffeurs, in groepjes rustig te wachten op hun telefoontje of vrachtje, in hun luxueuze mercedessen en caprice. Misschien zijn daarom hun prijzen 3x zo hoog als in New York? Na de zomer van 2001 is het monopolie van het Amsterdamse taxibedrijf TCA doorbroken, gevolgd door een explosie van allerlei taxi's op de begeerlijkste uren. Resultaat is een claxonnerende chaos rond het Leidseplein in de nachtelijke uren. Om dit binnen de perken te krijgen zal het verbod om een taxi staande te houden buiten de standplaatsen mogelijk ooit gaan vervallen.

De taxistandplaats voor het Centraal Station is berucht: een overvloed aan heethoofdige jonge chauffeurs in dure bolides die het uiten van bedreigingen en het omrijden niet schuwen en korte ritten resoluut weigeren. In de nachtelijke piekuren komt dit laaatste trouwens in de hele binnenstad regelmatig voor. In juli 2005 werd een slagboom bij het Centraal Station geplaatst om de massale toevoer van lege taxi's te regelen. Tijdens de Sail manifestatie een maand later liep de situatie zodanig uit de hand dat de gehele taxistandplaats voor het centraal station op last van de verkeerspolitie werd gesloten, reizigers met al hun koffers aan hun lot overlatend. Na overleg staat er sindsdien een stevig bemande slagboom om de taxichauffeurs enigszins in het gareel te houden en zijn toezichthouders meestal aanwezig. Het lukt de gemeente Amsterdam echter niet om de slechte taxi-dienstverlening uit te bannen. Het intrekken van de vergunning wordt als een te drastische maatregel gezien. Schrikbarende tarieven in ongewone situaties en het weigeren van korte ritten blijven anno januari 2007 bestaan, alhoewel er nog maar zelden een toezichthouder van zijn sokken wordt gereden.

Eind 2002 ging de fietstaxi op proef in Amsterdam de straat op en is er mogen blijven. Met de steile amsterdamse bruggen en smalle straatjes is ie soms wel een log obstakel in het verkeer.

Sinds 2003 rijden er enkele felgele snelle Ducati motortaxi's door de stad als sportieve uitbreiding op het personenvervoer door de drukke en vaak verstopte straten en straatjes in de binnenstad.

Enne...
Je mag niet roken in een taxi, alleen de bestuurder doet dat.
Blijf beleeft, zelfs als deze erg onbeschoft doet.
Bagage die je in een taxi achterlaat ben je gewoon kwijt.
Onnodig te zeggen dat er geen treintaxi's in Amsterdam zijn.

Zie ook centrum.amsterdam.nl

taxislagboom CS
bemande slagboom bij
taxistandplaats CS



fietstaxi
toeristische fietstaxi



motortaxi
snelle motortaxi
 

 

auto

Het gebruik van de auto wordt ontmoedigd door betaald parkeren in vrijwel de hele stad en met vooral in het centrum een hoog uurtarief. De instrukties om een biljet voor betaald parkeren te bemachtigen maken het extra moeilijk (en is vrijwel geheel in Nederlands), vooral door de 'zero-tolerantie' op dit gebied en hoge boetes jegens de niet-betaler. Deze krijgt een felgele wielklem die pas tegen betaling van rond de f130 verwijderd wordt. Jaarlijks worden er zo'n 80.000 wielklemmen (Echo 29-09-1999) aangebracht in de stad. Helaas is er geen puntensysteem (dus geen doe het weer, betaal meer) voor degenen die ze slechts als een ergernis voor hun levensstijl ervaren. Het is dan ook verstandiger om van de parkeergarages gebruik te maken, vooral die buiten het centrum zijn gelegen. Het Transferium in Zuid-Oost is echter wel wat lopen naar de metro.

parkeer automaat

instrukties betaald parkeren
close-up file is 52Kb



naar boven volgende  pagina
©keitje ik klaag niet maar merk slechts op